آکادمی علم

آکادمی علم

در این وبلاگ مطالب به روزی وجود دارد
آکادمی علم

آکادمی علم

در این وبلاگ مطالب به روزی وجود دارد

آفرینش کوه ها و کوهستان

حتماً شما نیز در فضای دل انگیز کوهستان از طبیعت لذت برده اید. طبیعت زیبای کوهستان ویژگیهای منحصر به فردی دارد وقتی دامنه کوه را به طرف بالا طی می کنیم و از هیاهو و شلوغی شهر دور می شویم ، آرامشی را با تمام وجود در خود احساس می کنیم آنجا تنها صدای طبیعت است که به گوش می رسد چشمه های جاری در کوهها ، گویی موسیقی دل انگیزی را می نوازند. هنگامی که این موسیقی با آوای پرندگان کوهستان نیز همراه می شود ، لطافتی وصف ناشدنی دارد.صعود از کوهها و قله ها ، تمرینی است تا انسان برای رویارویی با مشکلات و سختیهای زندگی آماده شود. وقتی بر فراز یک کوه بلند می ایستیم ، شادی و نشاط ، سراسر وجودمان را فرا می گیرد ، مسرور از این که به یکی از قله های موفقیت رسیده ایم 


کوهستان دنیای شگفت انگیزی دارد انواع روئیدنیها ازجمله گلهای وحشی زیبا و برخی گیاهان ارزشمند دارویی را می توان در کوهها مشاهده کرد. بخش اعظمی از طبیعت بکر و دست نخورده در کوهستانها وجود دارد آبشارهای دیدنی و باشکوه را در کوهها می توان یافت . همچنین چشمه هایی که با آب زلال خود ، طراوت و تازگی به محیط اطراف می بخشند ، همه اینها ، چشم انداز جالبی دارند که آدمی از مشاهده آن لذت می برد. صرف نظر از زیبائی کوهها ، آنها فوائد بی شمار دیگری نیز برای زمین و ساکنان آن دارند که در این قسمت نگاهی به این موضوع داریم .

***پوسته زمین ، ترکیبی است از مناطق مسطح و صاف و همچنین کوهها و دره ها که شرایطی مناسب را برای زندگی بشر و سایر موجودات زنده فراهم کرده است. پوسته خارجی زمین 50 تا 100 کیلومتر ضخامت دارد و پدیده های زمین شناسی بر روی این پوسته خارجی بوجود آمده است متناسب با هر برجستگی بر روی زمین ، یعنی کوه ، در عمق زمین یک فرو رفتگی نیز وجود دارد. این فرورفتگی در لایه زیرین زمین ، چون ریشه ای عمیق ، تکیه گاه کوه است . کوههای رسوبی که به تدریج از عمق دریاها بالا آمده ، محیط مساعدی برای تنوع و تکامل موجودات است. شهرها و تمدن ها ، غالباًدر دامنه کوهها و یا کنار رودهای جاری از آنها به وجود آمده اند کوهها در خود ، معادنی ارزشمند دارند که وجود این معادن برای زندگی بشر لازم و ضروری است .


***اگر همه جای زمین ، صاف و یکسان بود ، با طوفانهای سهمگین همه چیز به هم می ریخت و حیات موجودات ، دستخوش ناملایمات می شد. به همین دلیل وجود کوهها سبب می شود که از شدت وزش باد برای تخریب نقاط صاف و هموار کاسته شود .
کوهها همچنین منبعی مهم برای ذخیره آب به شمار می روند بسیاری از کوهها ، برفی را که از آسمان می بارد ، در قله خود یا در شکافهای دره هایشان ذخیره می کنند. این برفها ، تدریجاً آب می شوند و به حکم قانون جاذبه از مناطق مرتفع تر به سوی مناطق پست و هموار ، روان می گردند. با این فرایند ، رودها و چشمه ها ، بسیاری از زمینها و دشتها را سیراب می کنند . بدین ترتیب کوهها ، عامل پیدایش طبیعت سرسبز است و همه اینها از تدبیر خداوند حکیم حکایت می کند. 


کوهها -، حرکات پوسته زمین را در مقابل جزر و مد ناشی از جاذبه ماه به حداقل می رسانند. اگر کوهها نبود ، جزر و مد عظیمی در پوسته خاکی زمین به وجود می آمد که بی شباهت به جزر و مد دریاها نبود. حال ببینیم که قرآن از کوهها چگونه تعبیری دارد در سوره نباء آیه 6 و 7 می خوانیم : 
" الم نجعل الارض مهادا و الجبال اوتادا "
آیا ما زمین را مهد آسایش و کوهها را میخهایی نگردانیدم ؟ 
خداوند در قرآن از کوهها به عنوان میخهایی در روی زمین یاد می کند دانشمندان اذعان دارند که پوسته زمین چون قطعاتی جدا از هم و درکنار هم قرار گرفته و چیده شده است. این کوهها چون میخهایی این قطعات جدا از هم را به یکدیگر متصل می کنند گرچه کوهها در سطح زمین ، ازیکدیگر جدا دیده می شوند ، ولی غالباً در زیر زمین ، به هم اتصال دارند و همچون زرهی محکم زمین را از فشارهای درونی آن حفظ می کنند با این ترتیب کوهها مانع لرزش و تکانهای مداوم سطح زمین می شوند 
*** در سوره لقمان قسمتی از آیه 10 نیز به تعبیر جالب دیگری از کوهها برمی خوریم در این آیه از کوهها به عنوان لنگر یاد شده است و چنین می خوانیم :" و القی فی الارض رواسی ان تمید بکم "
و در زمین لنگرهایی ( کوهها ) قرار دادیم ، تا شما را نلرزاند حتما می دانید که سطح زمین بر اثر فشارهای مختلف که از درون و بیرون بر آن وارد می شود ، آماده لرزش و تکانهای شدید است اما کوهها چون نگهبانانی محکم و راسخ ، سطح زمین را از لرزش حفظ می کنند. به تعبیر قرآن اگر این میخها و یا لنگرها ، در سطح زمین نبود ، حرکات پوسته زمین برای موجودات زنده قابل تحمل نمی شد. 
*** بنابراین مهم ترین فایده کوهها ،این خیمه های سر به فلک کشیده ، نگهبانی انسانها و موجودات زنده از تکانها و لرزشهای مداوم زمین است. در قرآن تعابیر جالب دیگری از کوهها به چشم می خورد ، ازجمله اینکه از آنها به عنوان پناهگاههایی محکم و ثابت یاد می شود. اینک با روشن شدن یکی دیگر از جلوه های آفرینش، شایسته است که زبان به حمد و ستایش خداوند بی همتا بگشائیم و سر بندگی و تعظیم در برابر آن خالق توانا فرو آوریم با سخنی از حضرت علی (ع) همه شما را تا قسمتی دیگر به خدای مهربان می سپاریم.
حضرت علی (ع) می فرماید : 
آفریدگار حکیم ، به وسیله میخهای بلند کوهها که در اعماق و اکناف زمین کوبیده ، حرکات آن را نظم بخشیده و آن را آرام کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.